וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. כו וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. כז וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי. כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם
( בראשית פרק לב' )
—-
—–
צולם במופע מחול של להקת 'ורטיגו', נמל ת"א, 2013
——
את התמונה למעלה, צילמתי לפני כעשור שנים במצלמת פילם. היה זה בבוקרו של יומי הראשון בניו-יורק, בגינה המצויה בתווך בין שני רחובות סואנים, ברובע הסיני.
בתקופה זו למדתי ועסקתי גם בטאי-צ'י.
מאבקו של יעקב במלאך, המאבק ב'שרו של עשיו' (כפי שאומרים חז"ל), המאבק עם אמתותיך ועם פחדיך שלך, התרגול להכרה עצמית, המלאות והריקות, – כל אלו יצרו אצלי חיבור בין יעקב והמלאך (שאין לו שם, שאין בו האחזות ) הנאבקים בעת לילה, ובין מתרגל הטאי צ'י המוצא את הדרך הפנימית "למשוך את הריקות ולשחרר", "להשתמש במאה גרם כדי להטות אלף קילוגרם".
.
שתי התמונות למטה הם סריקות מתוך הספר 'התמצית של טאי צ'י צ'ואן, הכתבים הקלאסיים' והאיורים הם של אסי בן פורת שהוא גם ממתרגמי הספר הנ"ל.
–
—
—
וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. ט וַיֹּאמֶר אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה . (בראשית פרק לב )