צילומדרש – פרשת בֹּא

בֹּא – כי בכל אדם יש גם מן 'הפַּרְעֹה', וכל אדם מוזמן לעבור יציאת מצרים.

אומר הבעל שם טוב "והנה האדם הוא עולם קטן, ויש בו משה ואהרון ומצרים…" (ספר הבעל שם טוב, פרשת שמות, חלק ב', עמוד יט, פסקה יט).

.

אז בואו נתבונן רגע בפרעה, בואו נתבונן רגע בהתנהגות מצרים. בואו נבחן את אישיותו של פרעה 'המחזק את ליבו', המכביד את ליבו לנוכח העוולות שהוא אחראי עליהם. זה אשר מתקשה לשחרר את עבדיו, זה אשר מכחיש את המתרחש מול פניו, זה אשר מחליט לעשות שינוי וחוזר בו כשהמכה מרפה ממנו, זה אשר אינו מאמין אך בשעה אומר 'העתירו בעדי', זה הזקוק לקטסטרופה בכדי לחולל שינוי בחייו, וכו' וכו'.

מכירים אותו, את 'הפרעה הזה' ? אני מכיר חלקים כאלה בעצמי… אני קורא לעצמי להתמודד איתם שוב ושוב, כל פעם 'מהמקום המצרי העכשווי' בו אני מצוי. שהרי כך היא דרך העולם, מסתבר. והתורה, היא מלמדת אותנו שגם יציאת מצרים אישית וקיבוצית אפשרית, וגם לחולל שינוי ממעמדי כעבד או 'כאדון מתעלם' אפשרית היא.

ביום שישי האחרון, בשעת צהריים, יצאתי עם ילדי הבוגרים לראות את ההצגה המעולה "המלך הולך למות", אותה כתב יונסקו (אבי תיאטרון האבסורד), תרגם דורי פרנס, ביימה רנה ירושלמי, והשחקן הראשי בה הוא דורון תבורי – הנפלא (כרגיל) במשחקו. עוד על ההצגה תוכלו לקרוא כאן וכאן.

המלך בהצגה, העסוק ומלא בהווייתו שלו, מתבשר כי 'הוא עומד למות'. התהליכים שהוא עובר, הרצונות, הפחדים, ההכחשות, חלקי הנפש היוצאים ממנו – כל אלו הזכירו לי את 'מלך מצרים', כל אלו הזכירו לי חלקים בי, בקרובים לליבי, בהתנהגות שלנו כחברה כעם וכמדינה, בהתנהגות האנושית בכלל…

.

על כן בחרתי להביא בפניכם הפעם שבעה צילומים אותם צילמתי במהלך ההצגה; צילומי 'המלך העומד למות', "צילומי פרעה", צילומים העשויים להאיר ולחזק את דרכנו להתבונן, להבין ולצאת מן המֵיצַרִים שלנו.

.

.

c1 c2 c3 c4 c5 c6 c7

(הערה: את הצילומים צילמתי ללא קבלת רשות מן התאטרון, אך מנגד לא נאמר בתחילת ההצגה שהצילום אסור. אני מקווה שאיני פוגע בפרסום הצילומים הללו במי מן היוצרים ובמי מבעלי הזכויות… הדברים מתפרסמים כאן מתוך רצון לשתף בתורה וביצירה, מתוך רצון ליצור חיבורי קודש, ובהחלט שלא מתוך רצון לגרום עוול ) (עדכון – עדכנתי את התאטרון וקיבלתי את רשותם לפרסום התמונות).

.

 

ובספר הדאו (הטאו) לחכם לאו דזה, ( ספר הספרים ל הדאדואיזם) נאמר כך:

"עשה באין עשיה,

פעל באין פעולה,

…….

עסוק בקשה בעודנו קל,

טפל בגדול בעודנו זעיר.

הדברים הקשים בעולם, תחילתם בקל,

הדברים הגדולים בעולם, תחילתם בזעיר

…..

… החכם,

חרף חוכמתו, רואה בדברים את הקושי,

ולכן לעולם אינו נתקל בקושי."

(ספר הדאו, 63, תרגום דן דאור ויואב אריאל)

.

 ( בנוסף, באתר של אלול, הכנסתי את פסוקי התורה כשמילותיו ומעשיו של פרעה מודגשים. המעוניינים יפנו לשם מכאן ).

.

.

תגובה אחת בנושא “צילומדרש – פרשת בֹּא

  1. ואוו, אילו מילים ואיזה צילומים…
    פרעה עליו כתבת מוכר לי מאוד, בייחוד בימים האחרונים. היטבת לנסח את תחושותיי.
    והצילומים – כאילו ראיתי את ההצגה, אבל רק כמעט. וקצת מקנאה בך שראית ואני לא…
    יישר כוח יקירי, תודה על על הזום אין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *