"נעשה אדם בצלמנו כדמותנו…"

"נעשה אדם בצלמנו כדמותנו…"
 
רבי אברהם אבולעפיה, איש הקבלה הנבואית, אשר חי במאה ה13, מוסר לנו בספרו 'מפתח הספירות', על פרשת בהעלותך את מפתח ההבנה הזה ללימוד תורה:
 
"…ולפיכך צריך לעיין בהבנת התורה על דרך שיכיר אדם עצמו בה, כמי שמעיין במראָה לראות פניו ועצמו וזולתו בה, ומשם יעלה הרואה בה בעיון אל הכרת קונו ית'". 

 

(מפתח הספירות, פרשת בהעלותך, עמוד לד')
 
סוד גדול אצור כאן, לעניות דעתי ; סוד לימוד התורה כמשקפת לנו את עצמנו, את זולתנו, את הסובב אותנו, את 'תבנית הנוף' בה אנחנו מצויים. 
פוסט-מודרניזם במיטבו מצוי כאן, קלאודיוסקופ של תובנות זהויות ותובנות נפתח כאן, רגשות ואינטואיציות מקבלים כאן לגיטימציה, חלקי נפש מוזמנים להביע את עצמם בהבנת התורה, מדדים תרבותיים רגשיים והכרתיים מקבלים מכאן והלאה תוקף להתבטאותם באמצעות 'מראת האלוהים' המגולמת לנו בתורה. 
 

 

את הדברים קראתי לפני כשבועיים ואף הבאתי אותם גם באחת מקבוצות הלימוד שהנחתי. 
והינה השבת, אני שומע את זוגתי בלהה לומדת עם בני נועם, בספר בראשית את הפסוק (ספר בראשית, פרק א', פסוק כו') : 
 

כו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; …  כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.

 
נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ – לפתע המראָה ( כהצעת אבולעפייה) מֶהָפֶכֶת עלינו את הכיוון. לפתע לא מדובר כאן עלינו כבעלי צלם ודמות אלוהים, אלא להיפך…. דמות האל הינה כדמותנו… האלוהות מכילה את מה שאנחנו מסוגלים לראות בה. אנחנו היוצרים את דיוקן האלוהות בהתאם ליכולות האנושיות שבכל אחד מאיתנו ומשַקְפִים אותם כלפי מעלה. 
על כן גם מופיע הפסוק בצורת רבּים – שכן כולנו בני האדם מוזמנים למצוא את ייצוג האלוהות שלנו במראה המתהפכת לה. 
 
 

 

                                          מראות טובים אנשים, 
                                                                  שנתברך במראות טובים ומאירים. 
 
מוצש"ק, פרשת שמות, 2013
 

שמים שמש ועננים מבעד למראת בריכת חורף

 

נ.ב.

יש לדון גם בפסוקים שבספר במדבר, פרק יב', בהקשר זה:

א וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה, עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח: כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית, לָקָח. ב וַיֹּאמְרוּ, הֲרַק אַךְ-בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר יְהוָה–הֲלֹא, גַּם-בָּנוּ דִבֵּר; וַיִּשְׁמַע, יְהוָה. ג וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד–מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. {ס} ד וַיֹּאמֶר יְהוָה פִּתְאֹם, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-מִרְיָם, צְאוּ שְׁלָשְׁתְּכֶם, אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד; וַיֵּצְאוּ, שְׁלָשְׁתָּם. ה וַיֵּרֶד יְהוָה בְּעַמּוּד עָנָן, וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל; וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם, וַיֵּצְאוּ שְׁנֵיהֶם. ו וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ-נָא דְבָרָי; אִם-יִהְיֶה, נְבִיאֲכֶם–יְהוָה בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע, בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר-בּוֹ. ז לֹא-כֵן, עַבְדִּי מֹשֶׁה: בְּכָל-בֵּיתִי, נֶאֱמָן הוּא. ח פֶּה אֶל-פֶּה אֲדַבֶּר-בּוֹ, וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת, וּתְמֻנַת יְהוָה, יַבִּיט; וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם, לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. ט וַיִּחַר-אַף יְהוָה בָּם, וַיֵּלַךְ.

2 תגובות בנושא “"נעשה אדם בצלמנו כדמותנו…"

  1. יפה מאד. אהבתי. רק במחילה, מאחר של מיטב הבנתי האלהות מכילה הרבה ממה שביכותנו להבין, לצייר או להביע, הייתי מציע לדייק את הניסוח של הפירוש של בריאת האדם וכותב שהיקף ההתגלות של האלהות הוא בהתאם למה שאנחנו מסוגלים לראות בה. ולכן, אנחנו יוצרים לנו את הדיוקן המתגלה של האלהות בהתאם ליכולות האנושיות שבכל אחד מאיתנו ומשַקְפִים אותם כלפי מעלה.

  2. אהבתי את הפרוש ואני מאמץ אותו, זה מסביר הרבה דברים בכל התחום של דת ואמונה. קראתי פעם שאיזה רב נשאל לגבי הפרדוקס באמרה "הכל צפוי והרשות נתונה" ותשובתו היתה: מי שמאמין שהכל צפוי, אז עבורו הכל צפוי ומי שמאמין שהרשות נתונה אז עבורו הרשות נתונה. מקווה שהבנתי נכון את התשובה, ואם כן אז באמת הפרוש של המראה למה שאנחנו מאמינים משתקף בנו ובחיינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *