אושפיזין, אושפיזין – ברוכים הבאים

הנה תובנה שנפלה אצלי בחג הזה,

אולי לרובכם היא ברורה ופשוטה אבל בשבילי היא חידוש:

אף פעם לא הבנתי את עניין האושפיזין.
המקור הוא בזוהר, הדבר מקבל תוקף דרך הספר 'חמדת ימים' מן המאה ה16, ומשם עבר אל המחזורים למיניהם בקרב כל עדות ישראל.
O.K. , אז אני מזמין את אברהם, את יצחק או את יעקב – ומה קורה ? האם אני חווה את נוכחותם בסוכה ? האם משהו משתנה בלילה הזה מכל הלילות בעקבות הזמנתי ?
לצערי לא.
אז מה העניין כאן, בעבורי. מה משמעות הטכס הזה, כשלא קורה לי בו דבר.

והינה ההבנה שלי מהשתא ( כלומר מהשנה).

בעצם, כל אחד משבעת הקרואים הללו מייצג ספירה אחת מתוך שבע הספירות התחתונות.
אברהם מיצג את החסד, יצחק את הגבורה, יעקב את התפארת….יוסף יסוד, ודוד את המלכות.
ופרושו (לפחות בעבורי) הוא שכל אושפיז, שכל ספירה כזו מייצגת איכות מסויימת, מיצגת גישה, אנרגיה, משמעות, הלך רוח בעולם, הלך רוח בי.

והינה בכל יום יש לנו הזדמנות להזמין, להביא, לדון ולעסוק באותה איכות הנוגעת ביום הזה.
אם זה ע"י העיסוק בדמות (במקרא, במדרש, בחז"ל, בדברי קדמונים ובדברי מאוחרים),
אם זה בעיסוק במשמעות הרוחנית והרגשית של אותה הספירה.

אז היום, יום ג' של החג ( ב' של חול המועד, יום חמישי בשבוע) הוא יומו של יעקב – המסמל את ספירת תפארת.
ומה מסמל המושג "תפארת" – הינה אני מעתיק כאן מתוך סיכום שסיכמתי לעצמי על ספירת תפארת לקראת הרצאה שנתתי בנושא הספירות ומשמעותם, כל מילה או משפט מכיל כמובן עולם ומלואו ובה רק בכדי לתת כותרת תמציתית:

 

.                     מידת תפארת

תיווך מידת הרחמים, הכוח המכריע ומשלים את הניגודים ( של חסד וגבורה).

הלב. מרכז הרגש והרחמים.
ה"הנני".
החמלה הן כלפי התליין והן כלפי הנידון למוות, והן כלפי הקורבן.
מקום הריפוי.
אמת.
תורה שבכתב (המתמזגת עם תורה שבע"פ – עם המלכות).

כינויים נוספים: נורא, נושא עוון, עובר על פשע, אמת, מרום, רפ
נוצר חסד, שוכן עד, קדוש.

בשמות : הקדוש ברוך הוא, או השם המפורש – "י-ה-ו-ה". היה, הווה ויהיה.

ניקוד: חולם מלא.
יעקב אבינו. "תתן אמת ליעקב".
(כאשר התפארת ממלאה את כל שש הקצוות, שש הספירות התחתונות אז היא "ישראל".

(דמות נשית – חנה, בעלת סוד התפילה. תפילה "עבודה שבלב").

כיוון: קדם – מזרח.
צבע: "בלובן עין הלהבה העטור בשלהבת צהובה, ארגמנית, וסגולה.

האיזון ויצירת ההרמוניה בין הספירות שסביבה.
הציר המרכזי של הספירות.

 

ואידך – אני אומר לעצמי, צא ועשה.

ברכות וסוכות על ראש כולכם,

אהרל 'ה קריצר, סוכות 2008

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *