שלוש הכנות לפסח

הכנות לפסח 1 :

בתוך הDNA שלי סובבים להם כל תולדות עמי,

בתוך הDNA שלי מצויה לה היסטוריה רבת תהפוכות,

רבת השגות עליונות,

מרובת ירידות וכשלונות.

כבר חוויתי על בשרי גלות מצרים שהתחילה כגאולה והפכה לעבדות,

כבר חוויתי על בשרי ת'יאוש תחת סבלות מצריים

ארבע מאות שנה,

התזתי מן הדם על מזוזות הבית,

טעם הבשר בעת ליל הפסחים עודנו בפי.

כבר הונהגתי בידי משה אל תוך מי ים סוף,

חוויתי ניסים ודיבור מן השמים,

עליות וירידות,

קרבה אל אלוה אחד ואמונה כי רבה, צמאון מדבר ועמלק המזנב בי בכושלי.

אהרון ומשכן ראו עיני,

בית ראשון על כוהניו בגדלותם ובנִבלותם חוויתי,

יצאתי לגלות בחום הבבלי, וחזרתי אל ארץ אבותי.

ועוד ועוד חוויתי ,

ולא כאן המקום לפֹרטם כי אם לחושם זורמים בי,

שהרי ברוך המקום וברוכה השעה, וטובה ההזמנה

שהגעתני אל הרגע הזה,

אל מול המחשב הזה,

ימים ספורים לפני חג הפסח,

הממשמש בי ובא

להודיעני חרות וגאולה

והוויה אלוהית מתמשכת וגדולה ,

לצלילי מה נשתנה וכרסום מצה.

כי כאן אני

כי הגאולה בתוככי ליבי ואני מתמלא שמחה –

לנוכח כל תולדות עמי השוהים בי בחירות הלב, בגלות ובגאולה.

                                                                             אהרל 'ה קריצר

                                                                              ז' ניסן, 2011

—–

מה נשתנה הלילה הזה.

'מה נשתנָה הלילה הזה מכל הלילות ?'

האמת שום דבר. החמה מראש האילנות נסתלקה, הערב ירד באותה שעה כלפני שנה, הכוכבים במרום מנצנצים כמקודם. במרחבי הגלובוס אנשים ממשיכים ברגילות יומם ולילם – עובדים ונחים, יוצאים, באים ורבים.

השינוי בא מתוך החלטה. מתוך מודעות. מתוך פתיחת הדעת והלב אל אפשרויות השינוי הגלומות בנו.

וההחלטה שלנו ליַחֶד לילה זה לשינוי, נסמכת על רצוננו להיות חבוקים וקשורים במסורת אבות, במסורת התרבותית והמשפחתית ממנה צמחנו, ובמסורת האלוהית המזומנת לנו.

על כן ניקינו, על כן סילקנו החמץ, על כן התכנסנו לעסוק ביציאת מצרים, באכילת מצות ומרור בצוותא.

אמור מעתה,

'מה נשתנֶה'.

–  מה נשתנֶה הרגע הזה, הלילה הזה, במֶה נשתנֶה בעת הזו, המזומנת לנו, מכל מה שאנו רגילים.

אלא מאי,

'מה נשתנֶה' הוא לעתיד, הוא בפוטנציאל.

כיצד אוחז בו בשינוי העתידי – הפוטנציאלי, היאך אדע 'במֶה אֶשתנֶה' ?

לזאת באה מסורת אבות, לזאת באים כל ספרות הדעת והקודש, לזאת באים הטכסים והריטואלים, לזאת נוכחים ההיסטוריה והמיתוס, לזאת באה הקהילה והמשפחה – לסייעני בנתיבי השינוי, ללמדני את פוטנציאל ההשתנות שבי, להדריכני כי מסוגל אני להשתנות, כי מסוגל אני להגביה אל מעבר ללילה הקודם, אל מעבר לרגילות, לעבדות, לחירות, להשגים האישיים והרוחניים שדורך אני בהם היום.

אהרל' ה קריצר

ערב פסח 2011

——

הכנות לפסח 3 :

דע,

כי הפסח הזה שלפניך,

נתון הוא בידך,

ובנפשך, וברוחך ובאורחותיך לחיותו ולקיימו ולהנכיחו אל חייך.

ודע,

כי כל אחד ואחד מאיתנו הוא גם הילד התוהה 'מה הִשְתַנָה הלילה הזה מכל הלילות'.

ועל כן ראוי לנו לומר לעצמנו קודם הפסח 'הִשְתָנֶה' .

הִשתנֶה – כדי שתוכל להוסיף ולצאת מן המֵיצַרִים,

הִשתנֶה – כדי שיפתחו בפניך יֵמֶי – סוּף,

השתנֶה – כדי שתשמע קול אלוהים חיים מִתְדַבֶּר בך,

הִשתנֶה – כדי שתהלך במדבר החיים בדעת, כשעמוד ענן ואש אלוהים חיים מַנְחָה אותך,

הִשתנֶה – כדי שלא תיפול לבורות הקִיטוּר, העבודה הזרה, היאוש והחרדה שבהם נפלתה אתה ואבותיך,

השתנֶה – כי זאת צוואת אלוהיך ואבותיך.

השתנֶה – כי השינוי והתנועה חיים הם , וספקטרום תודעתך היא חיותך שלך.

השתנֶה כדֵי שתשתנָה כדֵי שתשתנֶה כדֵי שתשתנָה,

כּדֶי, כְּדָי, כּדָאי,

צָרְכָך.

שהרי,

'תודעת חג הפסח' עומדת על פתחך.

מצוות החג, הלכות החג, מנהגים, מישפוחה, עבר רחוק וקרוב, מצה וחמץ, מועד וחולו של מועד – כל אלה באים לקדם אותך.

השתמש בהם בתבונה. השתמש בהם בתודעה. השתמש בהם בהודייה ליה.

ונאמר אמן.

                                                     אהרל'ה קריצר, ניסן 2009 . 

—–

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *