צילומדרש – פרשת ויגש

 

וְהָאֲנָשִׁים רֹעֵי צֹאן, כִּי-אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ; וְצֹאנָם וּבְקָרָם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, הֵבִיאוּ. …..  וַאֲמַרְתֶּם, אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ עֲבָדֶיךָ מִנְּעוּרֵינוּ וְעַדעַתָּה–גַּם-אֲנַחְנוּ, גַּם-אֲבֹתֵינוּ:  בַּעֲבוּר, תֵּשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן…. (בראשית פרק מו)

.

.a1

.(צולם במדבר יהודה, פסח 2011 )

מאמר מעניין ומרחיב דעת והבנה, על המעבר של אבותינו מחברת רועי צאן נוודים בתחילת דרכם לחקלאים ואנשי ישובי-קבע בהמשך דרכם , מצאתי אצל ד"ר עקיבא לונדון כאן.

——–

על הרעב ועל השובע

וְלֶחֶם אֵין בְּכָל-הָאָרֶץ, כִּי-כָבֵד הָרָעָב מְאֹד; וַתֵּלַהּ אֶרֶץ מִצְרַיִם, וְאֶרֶץ כְּנַעַן, מִפְּנֵי, הָרָעָב ( בראשית מז' פסוק יג ).

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-הָעָם, הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת-אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה; הֵא-לָכֶם זֶרַע, וּזְרַעְתֶּם אֶת-הָאֲדָמָה כד וְהָיָה, בַּתְּבוּאֹת, וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית, לְפַרְעֹה; וְאַרְבַּע הַיָּדֹת יִהְיֶה לָכֶם לְזֶרַע הַשָּׂדֶה וּלְאָכְלְכֶם, וְלַאֲשֶׁר בְּבָתֵּיכֶם–וְלֶאֱכֹל לְטַפְּכֶם.  כה וַיֹּאמְרוּ, הֶחֱיִתָנוּ; נִמְצָא-חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי, וְהָיִינוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה. ( בראשית מז' כג-כה). 

.

 

.

b3

.

 

b2

תהיות ושאלות:

א.     מחסור ובצורת התוקפת הן את ארץ כנען והן את ארץ מצרים – מה זה ? והלוא ארץ ישראל מושקת           במטר השמים ('שדות בעל'), ומצרים דרך הנילוס (שלחין ) ?

ב.     על הפער בין העשירים לעניים גם בימי הרעב מעידים הפסוקים הבאים:

"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף, אֱמֹר אֶל-אַחֶיךָ זֹאת עֲשׂוּ:  טַעֲנוּ, אֶת-בְּעִירְכֶם, וּלְכוּ-בֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן.  יח וּקְחוּ אֶת-אֲבִיכֶם וְאֶת-בָּתֵּיכֶם, וּבֹאוּ אֵלָי; וְאֶתְּנָה לָכֶם, אֶת-טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם, וְאִכְלוּ, אֶת-חֵלֶב הָאָרֶץ.  יט וְאַתָּה צֻוֵּיתָה, זֹאת עֲשׂוּ:  קְחוּ-לָכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עֲגָלוֹת, לְטַפְּכֶם וְלִנְשֵׁיכֶם, וּנְשָׂאתֶם אֶת-אֲבִיכֶם, וּבָאתֶם.  כ וְעֵינְכֶם, אַל-תָּחֹס עַל-כְּלֵיכֶם:  כִּי-טוּב כָּל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, לָכֶם הוּא".(בראשית, פרק מה) . כך שארץ גושן (והעברים הבאים לגור בה) אולי הם ה'כפר שמריהו', ה'רחביה' וה'ארסוף' של ארץ מצרים ?!.

ג.      יוסף הוא דמות 'היועץ היהודי הראשון', זה המחייה את העם המצרי מצד אחד אך בה בשעה זה 'העוזר לשליט לחפון את אוצרות עמו לעצמו' והופכם לעבדים. האם מבחינה זו 'צדיק הוא' ודמות הראויה להערכה בעבורנו ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *