מאכלי חלב בחג השבועות, גירסת ח.נ. ביאליק

תוך לימוד במסה העוררת שלו 'הלכה ואגדה', מצאתי אצל ביאליק את הפיסקה הבאה, המתייחסת לחג השבועות, וקושרת אותו לאיסור אכילת בשר וחלב יחדיו.

הנה הדברים בלשונו של ביאליק:

כיוצא בזה, האיסור של בישול גדי בחלב אמו [5] – יסוד ושורש לו בסדרי קרבנות עתיקים של חג השבועות בזמן הקדמון, בזמן שלא היה עוד "חג מתן תורתנו", אלא חג הקציר סתם, ואנשי האדמה, השמחים בקצירם, ערכו לגד ולעשתֹרת – אלהי המזל והשפע – שולחן: זבח גדי – סמל ברכה ופריה ורביה [6] – מבושל בחלב אמו. ומה נפלא הדבר, שעד היום קיים מנהג בישראל – מנהג שנתחבטו בו כל דורשי טעמים – לאכול בשבועות סעודת חלב, סמוכה קצת, שלא כרגיל, לבשר, והמהדרים אוכלים בשר מבושל בחלב שקדים (שולחן ערוך, בית יוסף). הפתעות כאלה מזומנות במספר לא מעט למטפלים בדברים הללו.
——–
[5] שבא שתי פעמים בשני מקורותיו העתיקים ביותר – בפרשת משפטים, ובלוחות שניים – בפסוק אחד עם חג הקציר.
[6] זכרו גדיי העזים בברכת יצחק; גדי העזים של יהודה ותמר; "ויפקוד את אשתו בגדי עזים" של שמשון. שמעתי זאת מפי "הסבא" מנדלי.

מתוך המסה 'הלכה ואגדה', מאת ביאליק.
מועתק מפרויקט בן יהודה באינטרנט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *